Dental sinuit

BAKGRUND Det är vanligt förekommande att tandläkare ombeds att utreda patienter avseende om dental genes föreligger till akuta eller kroniska sinuiter. Vid uppenbara dentala infektioner och enkelsidig maxillarsinuit kan allmäntandläkaren med klinisk undersökning och röntgen, intraorala bilder och OPG, diagnosticera dental sinuit. Diagnostiken kan dock vara komplicerad om endast intraorala

Dentala material och arbetsmiljö

BAKGRUND Avvikande reaktioner (typ I och IV) mot dentala material förekommer bland tandvårdspersonal. Prevalensen anses dock låg och det dominerande problemet är irritativa kontakteksem (dermatit) på grund av frekvent handtvätt och bruk av handskar under längre tid utan byte. Avvikande reaktioner mot dentala material är främst associerat med ohärdat metakrylatbaserat

Desinfektionsmedel inom rotbehandling

BAKGRUND I rotbehandling finns två moment som kräver användande av desinfektionsmedel; Det ena är i samband med åtkomligheten som kräver ett antiseptiskt arbetssätt så att inte rotkanalen kontamineras med mikroorganismer. Dessa mikroorganismer kan komma från tanden, munhålan eller omgivningen. Det andra momentet är själva rotbehandlingen, som bygger på en kemo-mekanisk

Diagnosprocess vid käksmärta

BAKGRUND Temporomandibulär dysfunktion (TMD) är den vanligaste orsaken till kronisk smärta i ansiktsregionen. Vanliga symtom är smärta i käkar, tinningar och öron, huvudvärk, samt gap- och tuggsvårigheter. TMD har en stor negativ inverkan på livskvalitet och det råder det en underdiagnostisering och underbehandling av dessa tillstånd inom tandvården och inom

Diskektomi

Tandvårdsriktlinjer enligt Socialstyrelsen   BAKGRUND Diskektomi är den vanligaste öppenkirurgiska metoden för behandling av diskdisplacering med återgång i Sverige. Diskektomi kan också användas på patienter med diskdisplacering utan återgång och kronisk polyartrit om inte artroskopi eller artrocentes fungerar. Metoden innebär att leden friläggs framför örat. Behandlingsstudier med lång uppföljningstid har

Diskförskjutningsproblematik

BAKGRUND Diskförskjutning i käkled utgör underdiagnos till käkfunktionsstörning eller temporomandibulär dysfunktion (TMD). Det är ett vanligt tillstånd som ibland kan ge upphov till käkledsrelaterad smärta. Diskförskjutning kan uppträda med eller utan återgång (reduktion). Käkens rörelsekapacitet/funktion kan bli mer eller mindre försämrad och rörelsemönstret påverkas ofta.   Epidemiologi Diskförskjutning i käkled

Diskreponering

Tandvårdsriktlinjer enligt Socialstyrelsen   BAKGRUND Diskreponering är en metod för kirurgisk behandling av patienter med diskdisplacering med återgång (knäppning/upphakning). Tanken är att man genom att föra tillbaka disken till sitt ursprungliga läge ska eliminera knäppningen/upphakningen. Diskreponering görs kirurgiskt genom att det posteriora uttänjda diskfästet reduceras kirurgiskt (Fig. 1A-B). Disken förhindras

Djupbett

BAKGRUND Djupbett innebär en förstorad vertikal överbitning. Där överkäkständer i fronten biter helt förbi underkäkständer används ibland benämningen täckbett. Prevalensen för djupbett i en vuxen befolkning uppgår till ca 8-10 %.   SYMTOM Djupbett på vuxna behandlas ofta på följande indikationer: nedsatt tuggfunktion talpåverkan psykosociala/estetiska skäl Djupbett kan vara en

Duplikatprotes

BAKGRUND Med en duplikatprotes kan man kopiera det som är bra på den gamla protesen och förbättra det som är dåligt. Dessutom är det psykologiskt bra för patienten och mycket tidsbesparande. Duplikat är det ultimata sättet att göra en ny protes. Många gånger är patienten nöjd med sin gamla protes

Scaling/Depuration (avlägsnande av tandsten och biofilm)

BAKGRUND Den parodontala ickekirurgiska behandlingen syftar till att avlägsna tandsten och bryta sönder det dentala plackets/biofilmens uppbyggnad. Dentalt plack benämns numera som dental biofilm och depuration/ickekirurgisk behandling som mekanisk infektionsbehandling, MIB. Biofilmen är en komplex ekologi av mikroorganismer på en fast yta och består av olika typer av bakterier, interbakteriell