K

Käkledsfrakturer – kirurgisk behandling

BAKGRUND Käkledsfrakturer indelas i ledhalsfrakturer (fraktur av collum mandibulae) och frakturer av ledhuvudet (fraktur av caput mandibulae). Ledhalsfrakturer kan behandlas konservativt med sluten reponering och intermaxillärfixation eller med öppenkirurgisk reposition och plattosteosyntes. Frakturer av ledhuvudet behandlas uteslutande konservativt. Barn, oavsett frakturtyp behandlas alltid konservativt.   SLUTEN REPONERING MED INTERMAXILLÄRFIXATION BAKGRUND

Käkledssmärta

BAKGRUND Ett flertal studier har visat att orofacial smärta och käkfunktionsstörning inte enbart är en obehaglig sensorisk upplevelse, utan även att dessa tillstånd leder till en försämrad livskvalitet för den drabbade individen. Förutom det individuella lidandet och den försämrade livskvaliteten är detta ett problem för samhället med flera sjukvårdsbesök, frekvent

Käkregistrering för proteser

Beskrivningen av käkregistrering gäller i första hand för hela proteser, men samma principer gäller i stort för partialproteser, hela implantatbroar och större tandburna broar där bitschablon anses nödvändig. Ännu har vi inte kommit helt till digitalisering.   BAKGRUND Käkregistrering är ett omfattande moment, som kräver stora kunskaper och eftertanke. Samtidigt

Kariesdetektion, tilläggsmetoder

BAKGRUND De vanligaste metoderna vid kariesregistrering och kariesdiagnostik är: visuell undersökning, inspektion med blotta ögat taktil undersökning, användning av en sond kompletterande röntgenundersökning För att behandla karies är det mycket viktigt att kunna särskilja mellan angrepp i behov av reparativ vård från sådana som kan behandlas förebyggande. De rutinmässiga röntgenundersökningarna

Kariesexkavering till pulpalesion i permanenta tänder

BAKGRUND Karies kan beskrivas som en obalans i munhålans normala mikrobiolgiska ekosystem, där normalfloran skiftar till en patogen flora. Utveckling av infektionssjukdomen karies är ett resultat av mikrobiellt producerad syra som bryter ned tandens hårdvävnad. Utvecklingen börjar i emaljen, eller i cementet om tandens rot är inblandad. Detta följs av

Kariologisk riskbedömning

INLEDNING Kariologisk riskbedömning, d.v.s. identifiering av individer med risk att utveckla en eller flera kariesskador, är ett viktigt inslag i klinikens dagliga verksamhet. Samtidigt är det även önskvärt att identifiera varje enskild individ med lägre risk att utveckla kariessjukdom. Den kariologiska riskbedömningen, som följer av en kariesdiagnos, ligger dels till

Kirurgisk friläggning och extraktion av retinerad hörntand

BAKGRUND Epidemiologi Retinerade hörntänder förekommer hos ca 2-3 % av skandinaviska barn.   Orsaker I litteraturen, som inte är enhetlig, har man förklarat orsakerna till hörntandsretention med platsbrist, ärftlighet eller felaktighet i anlagets anläggning. Retinerade hörntänder kan ställa till det i bettet och orsaka trångställningar p g a tandvandringar, men

Kirurgiskt dränage av akuta orala infektioner

BAKGRUND Den dento-alveolära abscessen har sitt ursprung i tänder, nekrotisk tandpulpa och parodontala ligament och kan ge upphov till spridning i käkarna samt omgivande mjukvävnad. Dess lokalisation med närhet till luftvägar och hjärnan gör att kirurgisk och ibland farmakologisk intervention är av yttersta vikt. Endodontisk behandling eller tandextraktion kanbota infektionen,

Komplikationer vid dento-alveolär kirurgi

BAKGRUND Det bästa sättet att förebygga komplikationer vid kirurgi är att vara väl förberedd, att ha ett adekvat röntgenunderlag och en väl inställd och informerad patient. För att undvika skador ska friläggningen (lambå) ge en god insyn och medge ett patientsäkert arbete i operationsområdet. Det finns ett antal komplikationer som

Kompositmaterial

BAKGRUND Ljushärdande komposit är idag den typ av material som dominerar vid direkt fyllningsterapi. Komposit ihop med bondingmaterial ger fördelen av en adhesiv förankring och innebär mindre avverkning av tandsubstans samt god estetik. Dagens material uppvisar goda mekaniska egenskaper, vilket tillsammans med den adhesiva retentionen förbättrat långtidsprognosen även för posteriora

Korsbett, enkelsidigt

BAKGRUND Unilateralt (enkelsidigt) korsbett är en av de vanligaste bettavvikelserna i växelbettet, med en prevalens på drygt 10 %. Bettavvikelsen innebär att överkäkens och underkäkens bredd inte passar ihop när man biter samman käkarna (fig 1). Detta betyder att underkäken glider åt sidan vid sammanbitning (så kallad tvångsföring) och orsakar

Kraniofaciala syndrom

BAKGRUND Vissa barn föds med en kraniofacial missbildning. Ordet kraniofacial kommer efter latinets kranium för skalle och facies för ansikte. Kraniofaciala missbildningar kan till exempel beröra endast ett av skallens tillväxtområden eller ingå i ett symptomkomplex, ett så kallat syndrom. Läpp-käk-gomspalt (LKG) uppstår under andra och tredje graviditetsmånaderna. Olika delar

Kraniofaciala syndrom, ortodonti som del i bettrehabilitering

BAKGRUND Tandvårdsriktlinjer enligt socialstyrelsen Kraniofaciala syndrom är benämningen på medfödda tillstånd som berör skallens och ansiktets tillväxtområden och där flera olika symptom uppträder tillsammans i en viss kombination. Kraniofaciala syndrom medför ofta en lång multidisciplinär behandling. Fördjupad läsning: Kraniofaciala syndrom   Syftet med behandlingen är att normalisera: utseende tal bettfunktion

Kronisk parodontit

BAKGRUND Kronisk parodontit är vanligt förekommande både i Sverige och globalt. Prevalensen av grav kronisk parodontit (fästeförlust 1/3 av rotlängden) är ca 10 % i Sverige, medan upp till 80 % av en vuxen befolkning har tecken på någon form av kronisk parodontit.   Orsaker Orsaken till parodontit är mikroorganismer

Selektiv och icke-selektiv kariesexkavering utan pulpalesion

BAKGRUND Karies kan beskrivas som en obalans i munhålans normala mikrobiologiska ekosystem. Lokala förändringar i miljön och på den enskilda tandytan gör att munhålans normalflora skiftar till en patogen flora. Utveckling av infektionssjukdomen karies är ett resultat av mikrobiellt producerad syra som bryter ner tandens hårdvävnad. Kariesangreppet börjar i emaljen,