Palliativ munvård (i livets slutskede)

BAKGRUND Begreppet palliativ vård kommer från det latinska ordet pallium som betyder mantel, där manteln är en symbol för omsorgen om den döende människan. Palliativ vård kan ges under en mycket lång period och kan ske parallellt med livsförlängande behandling. Till slut inträffar dock en brytpunkt då livsförlängande behandling inte längre ger

Parodontalkirurgi

BAKGRUND Parodontalkirurgi utförs som ett led i behandlingen att stoppa sjukdomsutveckling och förhindra fortsatt sjukdomsprogression och räknas som en korrektiv (korrigerande) åtgärd med tre huvudsakliga syften: skapa förbättrad insyn och åtkomlighet för rengöring (debridering) av defekt och rotyta skapa möjlighet för åtkomlighet för patientens egenvård eventuellt återskapa förlorad parodontal vävnad

Parodontalkirurgi – emaljmatrixprotein som tillägg till lambåkirurgi

BAKGRUND Rekonstruktiv/regenerativ kirurgisk behandling av angulära parodontala bendefekter syftar till att skapa ett nytt parodontalt fäste, det vill säga återskapa rotcement, rothinna och alveolärt ben. En behandlingsprincip vid rekonstruktiv behandling är att använda emaljmatrixprotein (EMD) i samband med lambåkirurgi. Emaljmatrixprotein anses spela en viktig roll för bildningen av rotcement, rothinna

Parodontit och diabetes

BAKGRUND Diabetes mellitus (DM) är en kronisk sjukdom och utgör ett stort hälsoproblem i världen. Både incidens och prevalens av DM ökar dramatiskt och prognosen pekar på att detta kommer att fortsätta de närmaste åren. Parodontit är också en kronisk inflammationssjukdom (se faktablad Kronisk Parodontit). DM och kronisk parodontit delar

Parodontit och hjärtkärlsjukdom

BAKGRUND Parodontit och hjärtkärlsjukdomar med bakgrund i ateroskleros (kranskärlsjukdomarna angina pectoris, hjärtinfarkt och plötslig död , och cerebrovaskulära sjukdomar såsom aterotrombotisk hjärninfarkt (stroke) samt perifera kärlsjukdomar) är vanligt förekommande i befolkningen. Båda sjukdomarna har ett komplicerat sjukdomsförlopp. De kliniska manifestationerna i form av vävnadsdestruktion i parodontiet respektive i kärlväggen är

Parodontit och probiotika

BAKGRUND The Food and Agriculture Organization (United Nations) har 2002 definierat probiotika som ”levande mikroorganismer administrerade i adekvat dosering och som ska ha positiva hälsoeffekter hos värdorganismen”. Begreppet probiotika omfattar emellertid även näringsämnen, kosttillskott, kemiska produkter som modifierats, samt genmodifierade bakterier. Probiotiska produkter kan i dagsläget i såväl Europa som USA

Parodontit och systemsjukdomar

BAKGRUND Se även faktablad: Aggressiv parodontit Kronisk parodontit Parodontiet och den parodontala hälsan påverkas av flera olika faktorer. De viktigaste faktorerna är arv, rökning och den orala mikrofloran men det finns också ett antal systemsjukdomar som påverkar den parodontala hälsan.   Diabetes Diabetes är ett samlingsnamn för flera sjukdomar med

Parodontit, epidemiologi

BAKGRUND Parodontal hälsa är tillsammans med kariesfrihet de två viktigaste faktorerna för att livslångt kunna behålla tänderna. Parodontit är en infektionssjukdom med inflammation i tandens stödjevävnader, som leder till förlust av tandfäste och omgivande ben. Epidemiologi är kartläggning av sjukdomars förekomst (prevalens), antal nya fall (incidens), utbredning och svårighetsgrad i

Partialprotes

BAKGRUND En partiellt tandlös käke kan vara orsakad av en medfödd missbildning eller vara en följd av trauma eller sjukdom som karies eller parodontit. Om tandlösheten ger upphov till en funktionsstörning kan den rehabiliteras med en avtagbar partialprotes.   BEHANDLINGSGÅNG Förbehandling Planering Planering av ocklusala stöd och aktiva retentionselement (bland

Partialprotes – konstruktionsprinciper

FÖRUTSÄTTNINGAR Innan det är dags att ersätta förlorade tänder med en permanent partialprotes, ska all nödvändig förbehandling vara utförd. Alla alternativa behandlingsformer ska ha beaktats och patienten skall ha fått information om alternativen. Partialproteser kopplade med attachment tas inte upp i framställningen här, men urtagskronor är förstås något som ska

Pelare, klinikframställd

BAKGRUND För bakgrund och allmänna principer för stiftförankringar, se faktabladet: Pelare, laboratorieframställd   Fördelar och begränsningar hos klinikframställda pelare: Ett behandlingstillfälle kan sparas Ingen involvering av tandtekniker behövs Tekniken kan ibland vara tandsubstansbevarande En aseptisk teknik kan tillämpas hela vägen från rotbehandling till färdig pelare Ingen stiftretinerad temporär krona behövs

Pelare, laboratorieframställd

BAKGRUND Rotfyllda tänder har kortare överlevnad än vitala tänder. De frakturerar oftare, och överlevnaden för broar med rotfyllda stödtänder är lägre än för broar med vitala stödtänder. En rotfylld tand utgör därför en protetisk risk. Detta gäller i synnerhet om den rotfyllda tanden är stiftförsedd. Stiftförankring bör därför undvikas om

Pemfigoid

BAKGRUND Pemfigoid är en heterogen grupp av kroniska, autoimmuna sjukdomar som ger symtom i form av blåsor/ulcerationer på hud och slemhinnor. Pemfigoid medför risk för stort lidande och ofta en lång behandling med flera biverkningar. Det är framförallt äldre personer som drabbas och incidensen har ökat de senaste åren.

Pemfigus Vulgaris (blåsor och sår i munnen)

BAKGRUND Pemfigus är en autoimmun sjukdom som drabbar hud och slemhinnor. Pemfigus är egentligen en grupp av sjukdomar där pemfigus vulgaris (PV) är den vanligaste formen och den som ofta engagerar munhålans slemhinnor. Innan det fanns tillgång till immunosuppressiv behandling var pemfigus vulgaris ofta dödlig. Med tillgång till läkemedel som

Peri-implantit och mukosit

BIOLOGISKA KOMPLIKATIONER EFTER BEHANDLING AV DENTALA IMPLANTAT Biologiska komplikationer i form av inflammationer i mjuk- och hårdvävnaden runt implantat är vanligt och har uppmärksammats både nationellt och internationellt. Dessa komplikationer orsakar emellanåt problem med i värsta fall lossade implantat och havererad protetik. En nyligen publicerad artikel, som baseras på 280

Probiotika och karies

INLEDNING Karies är en av världens vanligaste sjukdomar och man beräknar att omkring 3,5 milliarder människor på jorden har obehandlad karies. Karies orsakas visserligen av bakterier men är ingen klassisk infektionssjukdom utan betecknas som en icke överförbar (smittsam) sjukdom (eng: non-communicable disease). Den orala biofilmen (placket) innehåller normalt många olika typer av bakterier som trivs

Protes- och munhygien

FÖRVARING AV PROTESER NATTETID Vid användning av hela proteser (både i överkäke och underkäke) mår slemhinnan/munnen bäst av att proteserna tas ut på natten. Tandpressning/gnissling elimineras också effektivt. Risken för ökad resorption av det underliggande tandbenet (kristorna) minskar dessutom. Av sociala skäl behöver en del ha proteserna i dygnet runt

Protetisk behandling i attritionsbett

BAKGRUND Det finns flera typer av dentalt slitage varav, erosion och attrition är de vanligaste. Erosion och attrition har helt olika orsaker, och ska därmed hanteras på olika sätt. Detta gäller hela behandlingskedjan, från orsaksinriktad och förebyggande behandling till restaurativ behandling, materialval och uppföljning. De protetiska riskerna och prognosen är

Protetisk behandling i djupa bett

BAKGRUND Alla med protetisk erfarenhet vet att risken för protetiska komplikationer är större i djupa bett än i kant-i-kantbett. Ändå går det inte att verifiera detta i kliniska studier och därmed finns det inte heller några nationella riktlinjer om hur man bör gå tillväga vid protetisk behandling i djupa bett.

Pulpektomi

BAKGRUND Tandvårdsriktlinjer enligt socialstyrelsen När pulpan är vital är den i regel endast ytligt infekterad och därför är behovet av antimikrobiella medel mindre än när en tand med infekterad pulpanekros behandlas. Kraven på aseptik och andra infektionsförebyggande åtgärder är dock minst lika viktiga vid behandling av tänder med vital pulpa

Pulpotomi

BAKGRUND Karies är den vanligaste orsaken till endodontisk behandling och ska ses som en infektiös sjukdom, där det har uppstått en obalans i munhålans normala mikrobiologiska ekosystem. Det finns därför alltid en potentiell risk for bakteriell kontaminering vid samtidig exponering av pulpan. Innan man utför en pulpotomi är det därför